lördag 30 mars 2013

fiske på letälven

Har varit nere på älven i Degerfors och testat fisket lite nu när isen bär.  Första stället som jag testade är fortfarande mitt rekord ställe där jag lyckades dra 385 abborre i ett hål. Tyvärr har abborr fisket blivit sämre allteftersom gösen har ökat . Men till min glädje verkar det som abborrarna har kommit tillbaka,  för jag fick ca 70 i ett hål och 50 i ett annat.  Men glädjen blev kortvarig för på dom två andra ställena kammade jag noll, så det verkar vara gösarnas domäner än. Förr om åren ( 20 år sen)  var det inga problem att få en kasse full med fin abborre. Men det är samma problem i de flesta sjöar som det planteras in gös i, abborren försvinner och det blir ett glest bestånd av lite större fisk  . Tyvärr planteras det in gös i var och varann sjö idag för att få sälja fiskekort och det är inte alltid så lyckat.
Peter

4 kommentarer:

team pralin sa...

men för fan nöj dej

Anonym sa...

Tror inte att du fattar vad jag skriver!!! Att gösen tar över abborren i nästan alla vatten snart.

Anonym sa...

Går det att filea dom där ?

Anonym sa...

Inte konstigt det är trögt med borren. Ni tar ju upp allt…… Släpp tillbaka de mindre ditt jävla fetto