torsdag 22 mars 2018

3 e gången GLAFSFJORDEN

Igår var det återigen dags för tävling på Glafsfjorden . Denna gång med utgång från Älgå.
Jag hade bestämt att börja på Koppsängsgrund även fast jag visste det skulle bli mycket folk där ...... men ack så fel jag hade . Av  38 deltagare blev vi endast 7 st som startade på grundet.

Första hålet blev det 9 st 15 grammare ..... Såg ingen som drog fisk så gjorde några hål till i närområdet utan resultat.  Efter en kvart ca såg jag någon fick lite fisk längre söderut så drog mig däråt. Det var fin abborre som kom upp . ( 50 g-3 hg )  Nu satt även Perra olsson och Jimmy Olsson där och DROG STORA fiskar ( några 4 hg )  . Tittade bakom ryggen och där drog Leena Vaaris också STORA o mycket fisk..... Gjorde 3-4 hål och fick nån ströfisk men bommade 3 st STORA efter varandra varpå det blev krokbyte till en stl 10 . Flyttade mig lite framför "klungan" och fick ett riktigt bra hål . Perra gick förbi mig och lyckades få ytterligare ett riktigt bra hål .  Flyttade mig längre österut på grundet och fick några men inget "drag" i fisket. De andra fiskade sig längre söderut medans jag o Vidar fiskade oss tillbaka lite österut. Såg Perra hivade på ett par hundra meter från mig men nu hade jag hittat på ett riktigt fint hål. Pirken nådde knappt botten förräns det satt på en borre. Blandad storlek med allt från 50 g-3 hg. Fick ca 40 st i det hålet och skryllan kändes genast lite tyngre. Hade nu 64 st och  gjorde ett nytt hål ca 5 meter ifrån. Hann inte mäta in djupet förrän det smacka på och fina fiskar 50 g -3 hg men de flesta kring 100-150  gram . Lyckades få ca 40 st i det hålet också och vid nästa förflyttning kändes det lite tyngre ändå :) .
De andra började sprida på sig utan fiskelycka men jag lyckades få ett till skapligt hål till och nu hade jag 118 st och skryllan kändes som det kunde vara runt 8 kg  innan fisket  gav sig.
Jimmy kom nu och satte sig bredvid mig och fick ett bra hål med 6-7 st 1-3 hgs borrar .  Gött tänkte jag att det finns MYCKET fisk runtomkring också . Han sa att klockan va 12.20 . Ok tänkte jag..... Fortsätter fisket så här blir det en tung hemgång ......

Nu TVÄRDOG fisket i stort sett för samtliga.... Vår norske vän Vidar lurade upp abborrarna i lugn o fin takt men det avtog även för han....
Sista 1.45 fick jag 10 st 20 grammare både i gamla och nya hål .....
Vid ingången trodde jag på ca 8-9 kg men var helt säker på att Perra hade 15 kg typ .... Tyckte ju att han drog hela tiden .... 
Vid invägning hade Perra 8.8 kg , Vidar 8,5 kg , Jimmy 5,9 kg , Lena 5,5 kg och jag lyckades få ihop 10, 2 kg . De andra två hade mellan 3-4 kg tror jag .

Faan vad man kan missta sig när man tycker de andra drar fisk hela tiden medans man själv inte får så bra ....  Måste va fler än jag som känner så ??
En riktigt kul dag och första vikten över 10 kg på tävling i år.

Efter kortdragning var det dags för prisutdelning och Jag lottades ihop med Anders Gustafsson och vi blev tvåa  på vikten 12 648 g

Vann gjorde Vidar Komperud och Bent Fjeld på 12 728 g

Trea blev Perra och Robert Sjöberg på 12 041 g


Nu laddar vi om för helgen :)

/ Tomas

Inga kommentarer: